Cornelis (of Kornelis) van Baalen werd op 3 of 7 september 1838 in Vlaardingen geboren. Hij trouwde op 14 september 1864 met Dirkje Heijer (12 maart 1834-7 juni 1869, Rotterdam). Hij trouwde in Alblasserdam op 5 februari 1873 voor de 2e keer met Neeltje Langeveld (dr. van Paulus Langeveld en Pieternella Hansum). Neeltje was geboren in Hardinxveld op 29 sept. 1844 en overleed in Alblasserdam op 13 maart 1916.
Voor zover bekend had hij met zijn eerste vrouw geen kinderen. Met zijn 2e vrouw kreeg hij 5 kinderen, Eerst 4 dochters, waaronder in 1883 een tweeling, en als laatste een zoon in 1886.
voor de aardigheid een stukje gevonden stamboom (www.patersvaatje), de kinderen van kapitein C. van Baalen:
“1. Johanna van Baalen , geboren Alblasserdam 5-3-1875, overleden Zeist 6-3-1923, trouwde Alblasserdam 13-11-1895 Jan Leendert van Haaften , geboren Sliedrecht 19-2-1870, aannemer, aannemer van publieke werken, lid van de gemeenteraad van Sliedrecht 1902-1919, lid van het burgerlijk armbestuur, overleden Zeist 11-10-1931, zoon van Willem Hendrik van Haaften en Woutrina Adriana Kalis .
2. Petronella van Baalen , geboren Alblasserdam 19-1-1883, overleden Alblasserdam 18-11-1938.
3. Adriaantje Cornelia van Baalen , geboren Alblasserdam 19-1-1883, overleden ‘s-Gravenhage 19-6-1978.
4. Cornelia van Baalen , geboren Alblasserdam 27-10-1884, overleden Wageningen 20-2-1977, trouwde Alblasserdam 10-3-1910 Poul Benzon , geboren Bandholm 20-5-1883, directeur Werf Jan Smit Czoon n.v. te Alblasserdam, commissaris de Haan & Oerlemans’ Scheepswerf n.v. en Verolme Dok. & Scheepsbouwmij., overleden Wageningen 29-11-1968, zoon van Hans Frederik Benzon en Frederikke Jorgina Overgaard. Ridder in de orde van Dannebrog.
5. Jacob Pieter van Baalen , geboren Alblasserdam 13-4-1886, houthandelaar, overleden Schiedam 8-10-1965, trouwde Schiedam 2-5-1918 Antonia Gravestein , geboren Schiedam 28-2-1894, overleden Zeist overleden te Austerlitz 22-5-1984, dochter van Anton Gravestein en Adriana Poortvliet.”
periode | naam schip | gegevens | bijzonderheden |
1878 | Erasmus | houten bark, 2298 ton | gebouwd in Amerika in 1859 onder naam “Noord-Brabant”, toen grootste zeilschip onder Ned. vlag |
1883 | Johanna en Margaretha | houten bark, 1041 ton | gebouwd bij Rijkee (hun 2e schip) in 1869 |
1887-jan.1888 | Amicitia | ijzeren driemastbark | gebouwd bij Rijkee, 1113 nrt., verbrand in 1903 |
1889-1892 | Geertruida Gerarda (1) | stalen driemastbark | gebouwd bij J&K Smit in 1889, gezonken in 1902 |
Kapitein C. van Baalen was in 1887 kapitein op de “Amicitia”. Vanaf Liverpool of vanaf Cardiff verving hij toen kapitein J.H. Walberg. Daar vertrok hij op 28 februari met een lading steenkool naar Java. Die lading was zeer waarschijnlijk bestemd voor de Marine in Indië. Ze passeerden Anjer op 8 juni en arriveerden na een reis van 102 dagen in Batavia op 10 juni 1887. Daar werd de steenkool gelost en werd koffie geladen. Waarschijnlijk in een andere haven, bijv. Semarang (of Tegal of Cheribon..) werd er ook nog suiker geladen. In augustus 1887 vertrekt Van Baalen weer met de “Amicitia” door Straat Soenda. Ze
passeerden op 26 oktober St. Helena en kwamen na 122 dagen reis op 17 december 1887 in Falmouth voor anker “for orders”. De rede van Falmouth lag aan de ingang van Het Kanaal en was voor schepen gemakkelijk aan te lopen. En in die dagen was een schip nog niet telegrafisch bereikbaar.. Maar de berichten (via stoomschepen of over-land verbindingen, soms telegraafkabels) over de ladingen die de zeilschepen vervoerden hadden meestal de belanghebbenden al bereikt. De ladingen werden dan “zeilende verkocht”. In Falmouth kreeg het schip, in dit geval de “Amicitia” orders om naar de definitieve loshaven te gaan. Meestal lag een schip maar enkele dagen in Falmouth. Maar tijdens deze reis lag de “Amicitia” tot 21 januari 1888 in Falmouth en kreeg toen opdracht naar Leith te zeilen (de haven van Edinburgh). Waarschijnlijk had het te maken met een langdurige vorstperiode en felle oostenwind. Voor de 640 mijl naar Leith heeft de bark 12 dagen nodig, dat is lang. Op 2 februari arriveerden ze in de haven en lossen 3910 krandjangs (gevlochten Indische bamboemand) met suiker. Of in Falmouth, of in Leith werd kapitein Van Baalen vervangen door kapt. W.B. van der Meer, waarschijnlijk was Van Baalen ziek geworden.
In 1889 werd hij kapitein op de nieuwe stalen driemastbark “Geertruida Gerarda”. Met dit schip kwam hij in 1892 weer “for orders” in Falmouth. Hij was alweer ziek en stierf hier op 7 augustus 1892. Cornelis van Baalen werd in Falmouth begraven. (met dank aan Ton Pronker, “Het barkschip Amicitia”)